Lyhyt oppimistehtäväni 2!
Tietosuojakysymykset
Sosiaalisessa mediassa on paljon riskejä, jotka
kannattaa huomioida. Käyttäjätunnuksia varastetaan, ihmisiä vakoillaan netissä
ja haittaohjelmia voi tulla jos päivitykset eivät ole ajan tasalla. Lisäksi
sosiaalisessa mediassa on tärkeää tietää, mitä kannattaa ja saa julkaista! Sosiaalisessa mediassa ei kannata julkaista asioita,
joita ei ole valmis näyttämään kaikille. Mikä on Internetissä, jää sinne. Tietosuojassa
kannattaa tietää, mitä tietoja jakaa ja kenelle. Monissa sovelluksissa, kuten
Facebookissa kannattaa tarkistaa millaiset tietosuojat sinulla on. Jaatko
muille ihmisille puhelin numerosi tai sähköpostiosoitteesi vahingossa? Kannattaa
myös tarkistaa, mille kaikille sovelluksille antaa luvan käyttää omia
tietojaan.
Digitaalinen identiteetti
Sosiaalisessa mediassa pystyy valehtelemaan, paljon. Kuvia
pystyy muokkaamaan, väärää tietoa pystyy levittelemään ja oman identiteetin voi
luoda uudelleen. Facebookin keskustelussa oli digitaalisen identiteetin aiheesta
linkki : http://www.olivialehti.fi/jutut/sosiaalinen-media/
joka oli erittäin mielenkiintoinen!
MTV:llä pyörii sarja nimeltä "catfish", joka perustuu dokumenttiin "Catfish". Tässä dokumentissa näkyy hyvin, miten sosiaalisen
median ja todellisen maailman pystyy sekoittamaan toisiinsa ja kuinka ihminen
voi luoda itsestään kenet haluaa. Yaniv Shulman niminen henkilö oli löytänyt ”unelmiensa
naisen”, kunnes dokumentin aikana hänelle selvisikin kyseisen naisen olevan
keski-ikäinen perheenäiti, joka oli lähettänyt kuvia jostakusta muusta
henkilöstä. Tässä on erittäin hyvä esimerkki ja katsottava elokuva aiheeseen liittyen!
“Yle panostaa someen, se on meille tärkeä työväline ja julkaisukanava. Sosiaalisen median merkitys ja käyttö kasvaa huimasti ja vastaavasti meidän on oltava valmiita jatkuvasti arvioimaan ja muuttamaan toimintatapojamme myös somessa”, sanoo Ylen journalististen standardien ja etiikan päällikkö Riitta Pihlajamäki.
Yleisradion some-tilien perustaminen vaatii kirjallisen suunnitelman, jossa kertoo:
- Kohdeyleisönsä? Miksi tili perustetaan?
- Kuka ylläpitää sivusta ja miten? Millä resursseilla?
- Miten onnistumista mitataan?
Ylen toimintaohjeista saa sen käsityksen, että ylen somelainen on itse vastuussa toiminnastaan. Hän vastaa yrityksensä imagosta omassa julkaisussaan ja on sen takia vastuussa kirjoituksistaan.
Lopuksi kävin kommentoimassa eevanvalivuosi sivustoon aiheeseen liittyen, sillä hän kertoi sosiaalisen median pelisäännöistä koulumaailmassa. Opiskelijana aihe on tuttu ja mielenkiintoinen!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti